George J. Prokopakis 

Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος
Η κυβέρνηση, λέει, θα καταθέσει τη ρύθμιση για το κοινωνικό μέρισμα, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Πού είναι το επείγον εδώ; Ούτως ή άλλως η καταβολή θα γίνει μέσα Δεκεμβρίου - σε όλα, πλην ΔΕΗ. Λέτε να μην αντέχει η ΔΕΗ μερικές ημέρες; Εκεί που τη φτάσανε οι Σκουρλέτης-Σταθάκης θα μπορούσε, αλλά δεν το νομίζω. Συζήτηση και ανάλυση δεν θέλουν να γίνει - μόνο επικοινωνιακή εκμετάλλευση. Υπάρχουν θέματα προς συζήτηση; Πιθανότατα. Ας δούμε μερικά.

1. Οι συμφωνίες της κυβέρνησης με την τρόικα προβλέπουν πως ως "κοινωνικό μέρισμα" μπορεί να επιστραφεί μέχρι το 40% του υπερπλεονάσματος, μόνον κατόπιν συμφωνίας τς τρόικας και μέτά την επικύρωση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων απο τη Eurostat - το νωρίτερο τελευταίο δεκαήμερο του Απριλίου, δηλαδή. Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος έρχεται στη Βουλή ρύθμιση χωρίς την επίσημη συναίνεση των δανειστών και σε χρόνο που τίποτε δεν είναι πιστοποιημένο. Έχει σημασία αυτό; Αν υποθέσουμε πως τα πράγματα είναι όπως πέρυσι και γίνει μπάχαλο με τους "θεσμούς", η αντιπολίτευση βρίσκεται εγκλωβισμένη να υποστηρίζει πολιτική Τσίπρα κόντρα στους θεσμούς. Πολιτική η οποία είναι αμφίβολο εάν σπρώχνει τη χώρα, ακόμη και τους υποτίθεται επωφελούμενους, σε μια θετική πορεία. Εάν έχει δοθεί η έγκριση των θεσμών, δεν θα πρέπει να το ξέρουμε;
2. Ας δούμε λίγο τα μεγέθη με κριτήριο τη συμφωνία του "μέχρι 40% μπορεί να επιστραφεί". Τα €1.4 δισ ως "κοινωνικό μέρισμα" κατά τη συμφωνία με τους εταίρους, αντιστοιχούν σε υπερπλεόνασμα €3.5 δισ ή 2% του ΑΕΠ. Δηλαδή, το πρωτογενές πλεόνασμα, υπολογισμένο με τα στοιχεία Οκτωβρίου θα είναι 3.75% του ΑΕΠ (1.75% το προβλεπόμενο συν το 2%). Ας λάβουμε τη διαβεβαίωση των θεσμών για κάτι τέτοιο - επισήμως. Το πρόγραμμα δεν αφορά τις κλειστές πόρτες των διαπραγματεύσεων μόνον. Η αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να απαιτήσει "πιστοποίηση" του πρωτογενούς πλεονάσματος. Σε τελευταία ανάλυση, φιλοδοξεί να είναι αυτή που θα το χειρίζεται σε ένα με ενάμισυ χρόνο. Εκτός εάν δεν την ενοχλεί να κρατάει απασφαλισμένη χειροβομβίδα. Εκτός εάν δεν την ενδιαφέρει η έκταση εμπλοκής των θεσμών στα επικοινωνιακά παιγνίδια του Τσίπρα. Σύμφωνοι, η Ευρώπη έχει σοβαρότερα θέματα να ασχοληθεί πια και βολεύεται με δουλικά, αλλά εμείς είμαστε που πηδιόμαστε!
3. Επειδή κανείς δεν έχει κάνει πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 3.75%, ας δούμε το "κοινωνικό μέρισμα" κατά Τσίπρα από άλλη οπτική. Το μέρισμα στην πραγματικότητα είναι τα €720 εκατ - τα άλλα δύο κομμάτια είναι αφ' ενός μεν βεβαιωμένη υποχρέωση του δημοσίου και χρηματοδότηση της ΔΕΗ. Ακόμη και το τελευταίο είναι ουσιαστικά υποχρέωση του δημοσίου, δεδομένου πως αυτό επέβαλε στη ΔΕΗ τη χασοσκοπική δραστηριότητα. Τι μας δείχνει αυτή η οπτική; Δικές του υποχρεώσεις, το δημόσιο τις βαφτίζει παροχές ως κοινωνικό μέρισμα και η τρόικα αποδέχεται μείωση των υποχρέωσεων του δημοσίου! Μπίνγκο! Δεν ενδιαφέρονται οι δανειστές για τη διανομή σανού - η δουλειά να γίνεται. Αν βγάζει το κάτι τις του ο Τσίπρας από τα επικοινωνιακά, ας μην ήταν βόδια οι ευρπαϊστές της αντιπολίτευσης. Ας δούμε αν βγαίνουν τα νούμερα. Τα €720 εκατ με τον "κανόνα του 40%" αντιστοιχούν σε υπερπλεόνασμα €1.8 δισ, περίπου 1% του ΑΕΠ - πρωτογενές πλεόνασμα 2.75% λοιπόν. Εκτιμήσεις για πρωτογενές πλεόνασμα 2.3-2.6% έχουν γίνει, από έγκυρους αναλυτές της "από δω μεριάς". Με τ υπόλοιπα €700 εκατ του χθεσινού διαγγέλματος καλύπτεται και υποχρέωση σχετικά με τις "υποχρεώσεις του δημοσίου προς ιδιώτες" - με ένα τρακοσαράκι ακόμη, όλα τα κομμάτια του παζλ είναι στη θέση τους! Θυμίζω πως από τον Μάιο, οι υποχρεώσεις του δημοσίου προς ιδιώτες καλύπτονται κατά 1/3 από ιδίους πόρους και 2/3 από λεφτά του προγράμματος.

Εκτίμησή μου είναι πως, με τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών, παίζεται η παντομίμα στο 3 παραπάνω. Η αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να απαιτήσει διευκρινίσεις τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τους δανειστές. Η διαδικασία του κατεπείγοντος το αποκλείει.
Αυτά ζούμε!